Avagy hogyan látni a közéletet az 1. emeleteről

Vidéki panelos

Vidéki panelos

Hogyan mutatja meg a koronavírus a magyar közoktatás működését

2020. március 15. - Bolog

A bejegyzést vitaindítónak szánom, mert nagyon kíváncsi vagyok a különböző álláspontokra. Emellett érdemes figyelembe venni, hogy ez egy váratlanul előállt helyzet, ezért nem lehet minden tökéletes.

Péntek este a miniszterelnök úr bejelentette, hogy hétfőtől az iskolák átállnak "tantermen kívüli, digitális munkarendre". Amelyet a miniszterelnök úr úgy fordított le, hogy a tanulók nem mehetnek be az iskolába, a pedagógusok csak akkor, ha nincsenek megfelelő eszközeik. A tanárok munkájára nézve az hangzik el, hogy "folytatniuk kell a tanítást, de digitális eszközökkel".

Nézzünk meg néhány pontot, amelyek kíméletlenül rávilágítanak arra, hogyan is működik ma a köznevelés.

1. A bejelentés (akárcsak a NAT esetében) péntek este egy facebook videóban történik és a hivatalos koronavírus oldalon. Tehát munkaidő után, így extrém esetben az sem lenne meglepő, ha a pedagógusok csak hétfőn értesülnének róla.

2. Az érintetteknek 2 munkaszüneti napja van valamilyen formában felkészülni hétfőre (Tehát az érintettek felkészülése nélkül hoznak döntést).

3. Kiderül, hogy a kormány nem tudja betartani ígéreteit (vagy rosszul tervezte, vagy rossz volt a célkitűzés, vagy a megvalósítás nem volt rendben, de mindenképpen hibás menedzselésre utal), hiszen "egyébként is tervezte a digitális oktatás infrastruktúrájának kiépítését...", de ezt nem fejezték be 10 év alatt. (2016-tól elmaradt Digitális Oktatási Stratégia)

4. Megtartja esélykiegyenlítésre alkalmatlan szerepét az iskola. Nem veszi figyelembe megfelelően az eltérő hozzáféréseket, így jellemzően a hátrányos helyzetű gyerekek nem fognak hozzáférni a digitális tananyagokhoz, eszközökhöz, míg az egyébként is jobb háttérrel rendelkező tanulóknak ez további innovációs előnyökkel járhat. Azt is mellé téve, hogy a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező családokban hatékonyabban tudják segíteni a tanulást is a szülők.

5. Az iskola digitális eszközeit lehet igénybe venni: az iskolák nem tudom hány %-ban nincsenek vagy megfelelő minőségű (lassú és alkalmatlan), vagy megfelelő mennyiségű (értsd kevés) eszközök.

6. Mivel az iskolákban sem egyenlően oszlanak meg a pedagógusok (nincs pedagógushiány), így lesznek iskolák, ahol az egyébként is komoly plusz felkészülést igénylő helyzetben még a helyettesítések miatt további plusz terheket kell vállalniuk (elképzelhetjük, mennyire lesznek túlterhelve).

7. Módszertani megújulás hiánya. Valahogy a középpontba az került, hogyan juttassuk el a "tananyagot" a gyerekekhez és nem az, hogyan szerezhetik meg maguktól azt a tanulók.

8. Az Oktatási Hivatal szerint úgy kell motiválni a gyerekeket, hogy beszámoltatják őket: "Javasoljuk az iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással...", még véletlenül sem azzal, hogy felkeltjük az érdeklődésüket.

https://www.oktatas.hu/kozneveles/ajanlas_tantermen_kivuli_digitalis_munkarendhez/

9. A pedagógustársadalmat "rángatják" a döntéshozók, hiszen egyik pillanatban még azt kommunikálták feléjük, hogy nem kapnak fizetést az iskolák bezárása alatt, majd egy olyan helyzetben kell helytállniuk, amelyhez nem rendelkeznek megfelelő tudással, tapasztalattal, eszközzel.

Kitartást kívánok mindenkinek!

A bejegyzés trackback címe:

https://videkipanel.blog.hu/api/trackback/id/tr8215524126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megvagyhadnagy 2020.03.16. 08:55:04

"A bejelentés (akárcsak a NAT esetében) péntek este egy facebook videóban történik és a hivatalos koronavírus oldalon. Tehát munkaidő után, így az sem lenne meglepő, ha a pedagógusok csak hétfőn értesülnének róla."
Ez most vicc akar lenni, igaz? Ha valaki teljes elszeparáltságban, egy sötét szobában él napok óta, étlen szomjan, akkor is a sarokban lévő póktól biztosan tudni fogja, mi folyik kint.

Willkommenskultur 2020.03.16. 09:14:25

"A bejelentés (akárcsak a NAT esetében) péntek este egy facebook videóban történik és a hivatalos koronavírus oldalon. Tehát munkaidő után, így az sem lenne meglepő, ha a pedagógusok csak hétfőn értesülnének róla."

Gozod nincs hogy a pedagogusoknak szolt-e az igazgatojuk vagy kollegajuk, ha esetleg nem hallottak a hireket. Mindent a zujsag se irhat meg.

Nyilvan nem fog minden olajozottan mukodni, mert sosem csinaltak ilyet, az is valami, ha megprobaljak. Osztrakok, nemetek nem vacakolnak iskolaval, be van zarva azt joccakat.

Pipas 2020.03.16. 10:01:28

Ja, hirtelen csinálták, mert nyilván azonnal lépni kellett. Hát ezen felesleges erőlködni...

degreen 2020.03.16. 10:09:41

1., Te, digitális oktatást papíron kellett volna bejelenteni? :DDDD
2., Ha hétfő reggel jelentik be mitől jobb?
3., Mikortól kezdték el?
4., LOL
5., És? Eddig is oktattak, vhogy most is megoldják. Pl e-mail, linkek küldése, vannak teszt készítő oldalak, stb.
6., Ez most a digitálisban miért hátrány? A személyesben más?
7., Ugye nem gondolod komolyan, hogy kiadják, hogy keresd meg a neten? (azt eddig is megtehette)
8. NC
9., Rángatják? LOL

Tényleg, van ami elég jó nektek?

nemecsekerno_007 2020.03.16. 10:18:33

A közelben lakó barátaimnál már pénteken megkapták a tananyagot a gyerekek. Egy közép-, egy általánosiskolás. Szóval valszeg már készültek rá és/vagy leadták nekik a drótot korábban. Minden más csak egy kommunikációs takony amire az ellenzék lecsaphat. Etetni kell a ballib médiatrollokat :)))))

Bolog 2020.03.16. 10:40:37

@megvagyhadnagy: Legjobb tudomásom szerint a kormány korábban még másképpen kommunikált a helyezetről, így a az a problémám ezzel, hogy korábban lehetett volna azt kommunikálni, hogy lehet, hogy bezárásra kerülnek, van ilyen terv is, készüljenek fel erre stb.

Bolog 2020.03.16. 10:44:05

@Pipas: Ahogyan a bejegyzés elején is írtam, nem a tökéletességet kérem számon, valahogyan a tudatosságot. Ha korábban azt kommunikálják, hogy a bezárás is forgatókönyv, kezdjenek felkészülni erre, mert lehet, hogy hirtelen lesz stb., akkor nem lenne ezzel problémám. De az egymásnak ellentmondó kommunikáció nehézzé teszi a reagálást.

Bolog 2020.03.16. 11:58:36

@degreen: Nehéz úgy reagálni, ha nem érvek hangoznak el, de megpróbálok.
1. Nem az online bejelentéssel van probléma, hanem az ellentmondó kommunikácóval.
2. Nem jobb, de a különleges helyzet ellenére nem olyan napon jó, ha fel kell készülni valakinek, amikor próbál feltöltődni (mivel a poszt azt akarja bemutatni, hogy ebben a helyzetben hogyan jelennek meg a rendszerben egyébként is jelen lévő problémák, így nem csak a jelenlegi helyzet megoldásának kritikája, hanem a köznevelési rendszer működéséé). Így továbbra is azt mutatja, hogy a pedagógusoknak pluszban kell rengeteget dolgozniuk, hogy megfeleljenek, amely nagyon kimerítő.
3. Ebben az esetben irreleváns, hogy mikortól, mert ha jól emlékszem az hangzott el, hogy sajnos nem sikerült befejezni. Ebből én arra következtetek, hogy tervezték eddigre, de nem sikerült.
4. Érv híján nem tudok reagálni.
5. Ez is a rendszer problémája, hogy nem állnak rendelkezésre az eszközök. Lehet, hogy megoldották eddig is, de ez nem jelenti azt, hogy ez rendben van. (Pl. fék nélkül is tudom használni a biciklit, de nem ok, ha így közlekedem).
6. A célkitűzés az volt, hogy bemutassam, hogyan ismétlődnek a rendszer hibái, hogyan nem működik most sem az, ami máskor, így itt is csak ismételni tudom, hogy ez most egy újabb problémaként jelentkezik az egyébként is iszonyúan nehéz helyzetben lévő iskolák esetében.
7. Így van, ezt eddig is megtehette volna és a modern pedagógia egyébként is a tudás konstruálása mellett tette le a voksát, így ez azt jelzi, hogy a módszertan, illetve az attitűd nem újul meg, csak az eszközök változnak.
8. Erre szintén nem tudok érv híján reagálni.
9. Igen, innen úgy látom bizonytalan kommunikációval rángatják.

Nem arról van szó, hogy semmi nem elég jó, hanem a rendszer működésére szerettem volna felhívni a figyelmet egy diskurzusban, amin van mit javítani.

Bolog 2020.03.16. 12:00:37

@nemecsekerno_007: Az én közelemben lévő érintettek pedig szombaton és vasárnap, vagy hétfőn tudták meg, hogy mi lesz, mit tehetnek stb. Így a szórás elég nagy. Ezek szerint van akiknek leadták a drótot, van akiknek nem, így ez azt mutatja számomra, hogy valami nem egységes.

pioneer2016 2020.03.16. 12:17:28

Igen! Lehetett volna felkészülni a digitális oktatásra, néhány héttel ezelőtt. Hiszen benne volt a pakliban, hogy az iskolák látogatása szünetelni fog. De nem lett volna baj, sőt előnyös helyzet lett volna akkor is ha erre nem kerül sor. Orbánnak most nem a kibaszott egyházaknak, meg egyéb szarságokra kellene pénzt elkülöníteni, hanem az elmaradott régiókban segíteni digitális eszközökhöz hozzájutást és infrastruktúra kiépítésére összpontosítani.

megvagyhadnagy 2020.03.16. 13:03:34

@pioneer2016: Csakhogy ezeken a gondokon a pénz nem segít. Ezeken az idő ami segítene. De az nincs, lévén ma már "digitális okatatási rendben" (jelentsen ez bármit is) kellene tanulni.

Pipas 2020.03.16. 13:31:28

@croc: "Nyilván lehetetlen, abszolút nincsenek meg a feltételei."

Abszolút?
Internet van. Szoftverek vannak. Tananyahok vannak. Oktatók vannak. Akkor mi az az ami "abszolút" nincsen?

A felsőoktatásban a digitális oktatás, a távoktatás már 20 éve is ment digitálisan, interneten keresztül. Előtte meg papíron, csak akkor "levelező tagozat" volt a neve. Mindenesetre 20 éve már vadul ment a távoktatási anyagok fejlesztése. Írott anyagokat, videofelvételeket csináltak az egyetemeken, voltak olyan kurzusok, amiket teljes egészében el lehetett végezni a számítógép előtt ülve, még le is lehetett belőle vizsgázni.

Már húsz éve! Akkor miért mondod, hogy "abszolút nincs"?

halaloszto 2020.03.16. 13:31:38

@Willkommenskultur: és mégis, hogyan szólt nekik az igazgatójuk? Egy átlag magyar tanárnak még "céges" emailcíme sincs. A 10éves felkészülés alatt még nem sikerült eljutni odáig.

Pipas 2020.03.16. 13:33:59

@croc: "Mert az úgy hangzana, mintha nem lenne ura a helyzetnek - ami természetesn úgy is van, de pár hülye most is lesz"

Jajj, mert a miniszterelnök feladata, hogy menjen a képzés magyarországon. Ugyan már!

pioneer2016 2020.03.16. 13:50:27

@Pipas: "Jajj, mert a miniszterelnök feladata,"

Igen! Gyakorlatilag ő egy-személyben irányít és dönt közel tíz éve. Tehát a képzésért nagyon is felelős.

nemecsekerno_007 2020.03.16. 13:52:26

@Bolog: Nyílván van szórás, de majd beáll a rendszer.

nemecsekerno_007 2020.03.16. 13:55:05

@pioneer2016: Persze. A pedagógusnak, szülőnek semmi felelőssége. Csak azt kell szajjóznia, hogy miért nem lehet megcsinálni.

A Budai Simicska . O1G 2020.03.16. 14:14:13

"munkaidő után, így extrém esetben az sem lenne meglepő, ha a pedagógusok csak hétfőn értesülnének róla"

Miért, a tanárok talán munkaidőben szoktak Facebookozni?

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.03.16. 14:19:33

De hiszen a zseniális világrekorder paraszti logikájú orbán már évekkel ezelőtt megoldotta a korona vírus ellen harcot!

Digitális távoktatás: a gyerek az ablakból lesi távcsővel a falusi stadionjának a kijelzőjét, oda megy rá a tananyag.

Korona vírus elleni karantén: a fertőzés gyanúsakat a stadionokban zárják el

Ugye hogy csak volt értelme 1000 milliárd forintért stadionokat építeni?!

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.03.16. 14:23:23

@Pipas: "Jajj, mert a miniszterelnök feladata, hogy menjen a képzés magyarországon"

De hiszen az árvizet is egyedül ő állította meg, egy szál gumicsizmában!

Pipas 2020.03.16. 14:30:32

@pioneer2016: "Gyakorlatilag ő egy-személyben irányít és dönt közel tíz éve. "

Háppersze. Mer' a zorbán az olyan szorgalmas, hogy mindenki helyett elvégzi a feladatát. Lehet menni hozzá a történelem hetedikes tananyaggal kapcsolatban, megkérdezi, hogy gimis vagy középiskolás, előveszi a jegyzeteit és dönt is azonnal. :D

major.os 2020.03.16. 14:44:17

És nem egyedül van a blogíró, sok ilyen ötletelő ámokfutó nyargalászik a virtuális tereken, akiknek nemcsak halvány lila gőzük, de felelősségük sincs, aztán osztják az észt. A zindex meg lovat is ad alájuk.
Van egy sosemvolt kritikus helyzet, amiben sokan szenvednek, mégis helytállnak, próbálkoznak, igyekeznek. Neked is ezt kéne tenni, tökfilkó!
Nincs jó megoldás, legfeljebb elégséges.

nemecsekerno_007 2020.03.16. 14:54:56

@major.os: Nálunk minden ember tudja, hogy másoknak mi a kötelessége :)))))

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.03.16. 15:01:12

@major.os:

Azért szar egy helyzete van most a fideszbirkának ugye, hogy a "Minket irigyel a fél világ meg hogy világrekord növekedésünk van" Orbanisztánról kiderül, hogy se szakértelem, se szakállomány, se elképzelés a következő 30 másodpercről, se egészségügyi maszkok, se gumimkesztyük, se WC papír a kórházakban, semmi az égadta világon nincsen. Csak stadionok, stadionok, stadionok!

És közben Orbanisztán legfőbb szövetségesei, Putyin és Erdogan is hallgatnak, hogy mit kellene tennie Orbán Viktor diktátor elvtársuknak.

Ja, egyet megint: szögesdrótkerítést húzni minden ember köré, nehogy már ne legyen megvédve az ellenségtől a magyar parasztja.

major.os 2020.03.16. 15:03:49

@nemecsekerno_007: így van. Semmiképpen sem csak kritizálni. Kibicnek, ugye, ...
Ami aggasztó, hogy az együttműködés (az ormánynak) a helyzet kezelésében szerephez jutó szakmai szervezetekkel (pedagógiai, orvosi, jogi, gazdasági szervezetek, szövetségek, társaságok) finoman szólva nem súrlódásmentes.
Ami a "digitális oktatás infrastruktúrájának kiépítését" illeti, ha két évvel ezelőtt ilyen kezdeményezést hallunk, hemperegve röhögtünk volna rajta. Fantáziánkban sem volt, mire lehetne jó. Pedig van közöm a pedagógiához.

major.os 2020.03.16. 15:10:19

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: Ez a te stílusod. Távolról nézve: frusztráltnak tűnsz. Nem jó előjel a járvány idejére. Túlélési esélyeid romlanak...
Egyelőre ugyanis még egyik sem derült ki az általad említettek közül. Minden környező (és távolabbi) országban ugyanezek a problémák, ugyanezek a hiányok, ugyanúgy kapkodás, fejetlenség. Van ahol több, van, ahol kevesebb. Nálunk pont ennyi. És ha más lenne kormányon, valahol ugyanitt állnánk. De ez ugye történelmietlen.
Az igaz, hogy egészségügyben a kormányunk eltaktikázta magát. Az utolsó, még megnyerhető ciklusban akart előrukkolni vele. De csitt! Egy szót se senkinek erről!

major.os 2020.03.16. 15:15:54

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: Ez a te stílusod. Frusztráltnak tűnsz. Rossz ómen a járvány kiteljesedése előtt. Romlanak túlélési esélyeid.
Az általad említettek közül még egy sem "valósult" meg. Ott tartunk,ahol a környező országok: kapkodás, fejetlenség, tanácstalanság. Van ahol több, van ahol kevesebb. Nálunk pont ennyi.
Ha más kormányunk lenne, ugyanitt tartanánk valahol. De ez történelmietlen.
Az biztos, hogy egészségügyben eltaktikázta magát kormányunk, de ez hétpecsétes titok. Egy szót se senkinek!

illaim 2020.03.16. 15:53:50

A fidess SA csürhéje megint ellepte az oldalt a baromságaival! A kormány munkájáért a kormányfő a felelős! A közoktatás pedig állami feladat tehát kormányzati feladat! Aki pedig képtelen felelősséget vállalni az általa irányított szervezet szar munkájáért, az egy gátlástalan politikai szélhámos, de semmi esetre sem felelős miniszterelnök!
Na csürhe! Lehet ugatni! LOL

BrianZ 2020.03.16. 15:58:48

@degreen: A hülye fideszes mindened! Az normális, hogy az igazgató szombaton küld kor emailben valamit a nejemnek? Péntek reggel ez az ökör miniszterelnök még cáfolta, hogy bezárja a sulit! Este nyolckor a köcsög TV2 műsorvezetője még azt mondta, hogy hatalmas károkat okoz az ellenzék, ha iskola bezárást követel! Igen, bazdmeg, nekem normális tájékoztató kell!

BrianZ 2020.03.16. 16:03:05

@Pipas: Mi a f.szért lett kijelölt felelős az Orbán? Miért nem az Országos Tisztifőorvos?

midnight coder 2020.03.16. 16:22:19

1. Amit tudni lehet azt azért a legtöbb pedagógus szvsz tudta, kivéve ha egy lakatlan szigeten él.
2. Ez valóban egy gyors döntés volt.
3. Meg lesz ez oldva valahogy, nyilván pár nap alatt nem lehet optimális megoldást találni erre. Kérdés persze, hogy mennyire jó szakembereket fognak találni erre IT vonalon.
4. Ahol apuka putriban lakik ott jó eséllyel a gyerek sem lesz agysebész. Ez az esélyegyenlőség dolog csak a mesében létezik - első körben az kellene hozzá, hogy maguk az érintettek akarják ezt. Amúgy maga az esély alapvetően a megvalósításon múlik: laptop nyilván csak az intelligensebb családokban lesz, de mobilja ma már a sarki koldusnak is van.
5. Sok pedagógusnak is van laptopja. Azoknak akik értenek hozzá általában van.
6. Nagyobb baj az, hogy a pedagógusok nagy része 50 feletti. Épeszű fiatal már évek óta nem marad a pályán (anyagi és erkölcsi megbecsülés hiánya, munkakörülmények, vezetés). Ezeknek a jó része nem annyira képzett IT vonalon, azaz még az e-napló kitöltése is kihívás, nem egy PPT.
7. Egy általános iskolás még nem fogja önállóan megkeresni az anyagot. Egy középiskolás sem feltétlenül, legfeljebb ha nagyon motivált az adott területen. A többit meg pont leszarja.
8. Visszaemlékezve saját középiskolás koromra, Pl. a magyar nyelvtannal kapcsolatban elég nehéz lett volna felkelteni az érdeklődésemet akkortájt. Engem már akkor is a programozás érdekelt, és azon túl elég kevés minden, pedig elég jó tanáraim voltak. Ezt a motivációs dolgot szépen el tudják képzelni 40-50 éves emberek akiknek akkorra már van jó széles érdeklődési köre, köszönhetően amúgy azoknak az alapoknak is, amiket általános / középiskolákban belevertek a fejükbe.

Bolog 2020.03.16. 16:43:25

@major.os: Kérlek fejtsd ki bővebben az álláspontod, hiszen a poszt a diskurzus elindítására szolgált, ahol minden alátámasztott állításnak van helye.
A helyzet valóban kritikus, amire önmagában nem lehet felkészülni és abban is egyetértek, hogy sokan szenvednek, mégis helytállnak, próbálkoznak, igyekeznek. "
A magam helyén én is helytállok.
Van jobb megoldás és kevésbé jobb.
A poszt annyit állít, hogy ebben a helyzetben megjelennek a köznevelés egyébként is meglévő nehézségeit, amelyeket esetleg még fel is erősít a járvány. Így lehet mit javítani.

halaloszto 2020.03.16. 16:57:32

@Pipas: nem a miniszterelnök feladata, de mégis ő nyilatkozik róla. ahogy a járvánnyal foglalkozni is az orvosok feladata, mégis egy politikus meg egy zsandár beszél a tévében minden nap.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.16. 17:10:54

@BrianZ: nem normalis. a helyzet rendkivuli, a dontesek rendkivuliek. tovabba a helyzet valtozik is, a dontesek is valtoznak. nincs itt semmi latnivalo, lehet tovabbhaladni.

Gábor Révész 2020.03.16. 17:23:16

T. Hozzászólók! (első sorban a szokásos fideszdroidok)
A blogger avval kezdte, hogy vitaindítónak szánja bejegyzését, nem kritikának. Nem kéne csípőből leugatni, hanem esetleg érdemi vitát kéne folytatni.
Véleményem szerint:
az a mód, ahogy 12 óra alatt 180 fokot fordult a vezénylő fejedelem véleménye. tökéletes kórképet ad a magyar állapotokról
Az elmúlt 10 év alatt olyan központosított hatalom alakult ki, hogy igenis a csúti a felelős azért, hogy most ekkora gebasz van a digitális oktatás területé (is)
Az iskolák zömében a digitális oktatásnak a minimális technikai és humán feltételei sincsenek meg. Erről részben a pedagógusok is tehetnek, de kinek van kedve 50-60 éves fejjel, ezer féle adminisztratív kolonccal a nyakában még IT továbbképzésre is elmenni.
Ha esetleg nem az egyházakra költené Magyarország géniusza a milliárdokat, hanem az iskolák technikai fejlesztésére, akkor most jobb helyzetben lennénk. (de mondhatom a stadionokat is)
Talán érdemes lenne nagyobb terjedelemben is elismerni a Mozaik Kiadó nagyvonalúságát, hogy szabaddá tette igen kiváló, a világ számos pontján nagyra értékelt digitális anyagait, annak ellenére, hogy a NER tiporta sárba a céget.
Igen, össze kéne fogni, hogy gyermekeink valóban tanuljanak, de ehhez reális célkitűzésekre lenne szükség, nem propaganda lózungokra!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.16. 17:30:31

@Gábor Révész: majd akkor kerheted szamon az erdemi vitat, ha kihagyod a kommentedbol a csutizast meg fideszdroidozast. amig benne hagyod, addig a tied se mas mint belpolitikai frocsoges.

Tamagucsi 2020.03.16. 17:30:54

@Pipas: Okostojás!
Olyan képzést kaptunk reggel a suliban, hogy csak kapkodtuk a fejünket! Még azok is, akik elég jók a számítógép használatában. Filmek feltöltése, mettől meddig kérheted az anyagot, ja...tesis vagy, találj ki valamit. Hát... kurva jó!

Gábor Révész 2020.03.16. 17:31:35

@droid_: Látom, felfogtad a beírásom lényegét.

Tamagucsi 2020.03.16. 17:33:38

@BrianZ: Teljesen igazat adok Neked! Egyébként kíváncsi vagyok, ez a széthúzó, birka magyar nép mikor fog felébredni, hogy mindnyájan csak biotíszletek vagyunk a fenomenális pénzlenyuláshoz??? Van olyan kollégám, aki önvédelmet tanít. Szerintetek hogyan fogja megcsinálni digitálisan?

Gábor Révész 2020.03.16. 17:36:22

T. Hozzászólók! (első sorban a szokásos fidesz-szimpatizánsok)
A blogger avval kezdte, hogy vitaindítónak szánja bejegyzését, nem kritikának. Nem kéne csípőből leugatni, hanem esetleg érdemi vitát kéne folytatni.
Véleményem szerint:
Az a mód, ahogy 12 óra alatt 180 fokot fordult a miniszterelnök véleménye, tökéletes kórképet ad a magyar állapotokról
Az elmúlt 10 év alatt olyan központosított hatalom alakult ki, hogy igenis a miniszterelnök a felelős azért, hogy most ekkora gebasz van a digitális oktatás területén (is)
Az iskolák zömében a digitális oktatásnak a minimális technikai és humán feltételei sincsenek meg. Erről részben a pedagógusok is tehetnek, de kinek van kedve 50-60 éves fejjel, ezerféle adminisztratív kolonccal a nyakában még IT továbbképzésre is elmenni.
Ha esetleg nem az egyházakra költené Orbán Viktor a milliárdokat, hanem az iskolák technikai fejlesztésére, akkor most jobb helyzetben lennénk. (de mondhatom a stadionokat is)
Talán érdemes lenne nagyobb terjedelemben is elismerni a Mozaik Kiadó nagyvonalúságát, hogy szabaddá tette igen kiváló, a világ számos pontján nagyra értékelt digitális anyagait, annak ellenére, hogy a NER tiporta sárba a céget.
Igen, össze kéne fogni, hogy gyermekeink valóban tanuljanak, de ehhez reális célkitűzésekre lenne szükség, nem propaganda lózungokra!

(t. Droid. Így meg fog felelni kényes ízlésednek?)

Bolog 2020.03.16. 17:44:42

@midnight coder: Köszönöm az érvekkel alátámasztott hozzászólást.
1. Ebben az a nehéz, hogy nagyon ellentmondásos volt a kommunikáció: korábban ezt jelezték, hogy nem indokolt a helyzet miatt bezárni az iskolákat és ha ez mégis megtörténne az évismétléssel és fizetés nélküli szabadsággal járna. Így ha korábban azt jelezték volna, hogy lehet, folyamatosan változhat a helyzet, hogy készüljenek más forgatókönyvre is, akkor rendben lett volna. Ez a kommunikáció meglátásom szerint máskor is így zajlik.
2. Egyetértek, de jó lett volna pl. hagyni nekik elrendelt tanítás nélküli munkanappal felkészülést.
3. Ez azt mutatja, hogy milyen problémák vannak a rendszerben, amiben a tanároknak oktatni kellene (ilyen eszközállománnyal) és a diákoknak tanulni kellene. Ha most megoldják, tök jó, de ez nem csak IT szakember probléma. S itt a "valahogy" a legnagyobb probléma számomra. Mintha sok minden csak valahogy lenne megoldva és nem optimálisan, vagy ideálisan, vagy szakszerűen stb.
4. Az állításom az, hogy a jelenlegi helyzet csak még jobban megmutatja a hozzáférések egynlőtlenségét. Szerintem az esélyegyenlőséget a szülők is akarják, de feltételezem, hogy nem kapják meg. Próbáltam keresni adatokat arra vonatkozóan, hogy a 14 év alattiak hány %-a rendelkezik okostelefonnal, nem találtam, de biztos vagyok benne, hogy nincs minden 6-14 év közöttinek okostelefonja és hozzá internethozzáférése. Itt külön nehézség az alsósok helyzete.
5. Erre szintén nincs adatom, de inkább alátámasztja azt az állításomat, hogy akik egyébként is jobban, hatékonyabban használják a digitális eszközöket, ott előnybe kerülnek azok a gyerekek, akiket ők oktatnak. Jelenleg is megoldandó feladat, hogy minden iskolába azonos, vagy közel azonos tudással rendelkező pedagógusok kerüljenek (a szakos hiányról nem beszélve).
6. Egyetértek és emellé jönnek a jelzett nehézségek (ahol nincs elegendő pedagógus, ott a jelen helyzetben ez jelentősen megnöveli a az ott tanítók leterheltséget).
7. Ez azt is jelenti, hogy az iskolában eddig nem lettek megtanítva az önálló ismeretszerzésre, információfeldolgozásra. (itt most tekintsünk el az alsó évfolyamoktól). S ebben az esetben azt is jelenti, hogy a gyerekeket nem sikerült motiválttá tenni az ismeretszerzésre. Szerintem az iskola feladatai közé tartozik az önálló ismeretszerzésre való felkészítés és a tudás megszerzése iránti motiválás.
8. Egyetértek azzal, hogy kellenek az alapok, de az iskolának feladata lehet az is, hogy motiválttá tegye a tanulót és a véleményem szerint nem a folyamatos számonkéréssel, hiszen ezek szerint az irodalom esetében sem sikerült elérni. S azt nem állítom, hogy minden tudás irányába motiválttá kell tenni a tanulót, de azt igen, hogy az általános kíváncsiság irányába igen.

Pipas 2020.03.16. 17:50:14

@Tamagucsi: "Filmek feltöltése, mettől meddig kérheted az anyagot, ja...tesis vagy, találj ki valamit. Hát... kurva jó!"

Oké, nem teljesen világosan fejezted ki magadat, hogy mi is a bajod. Azért reklamálsz, mert nem lesznek megtartva a tesiórák? Vagy az a bajod, hogy a tesiórára nincs elektronikus tanagyag? :D Vagy nem tudod mit kell csinálni a tesitanároknak?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.16. 17:53:19

@Gábor Révész: igen, jobb. nem az en izlesemnek, amiatt nem irtam volna, tele van hasonlo kommentekkel a blog.hu, hanem a sajat elvarasod miatt.

veszelyhelyzetet kozponti iranyitassal lehet hatekonyan kezelni. a korlatozo intezkedesek kart okoznak, ez igy volt, van es lesz. a kerdes, hogy vallalni kell-e a kart adott helyzetben. az adott helyzet, az valtozik. nincs ebben semmi, mashol is egyik naprol a masikra jelentenek be durva valtozasokat. kivev aho nem, az olaszok elore szoltak, hogy karanten lesz, na annyit is ert, mint a mellekelt abra mutatja.

Pipas 2020.03.16. 17:56:04

@Gábor Révész:
"Az elmúlt 10 év alatt olyan központosított hatalom alakult ki, hogy igenis a miniszterelnök a felelős azért, hogy most ekkora gebasz van a digitális oktatás területén (is)"

1) Az egész világon fejetlenség van.
2) Igen, értjük, te utólag tudod, hogy mit kellett volna csinálni.
3) Igen, változik a helyzet, percről perce, óráról órára.
4) Igen, amikor egyik napról a másikra be kell zárni az iskolákat, akkor akadozni fog az oktatás.

2020.03.16. 18:09:54

@croc:

"de pár hülye most is lesz, aki elhiszi neki, hogy ő itt képpen kormányoz, és nem csak áll és néz, mint őz a reflektorfényben. "

Most az egész fejlett világ néz, mint őz a reflektorfényben. A te Qrcsány haverod is ezt tenné. (Ja, nem ezt, hanem néhány hangzatos lózungot is eleresztene, (esetleg egy laza kis tánc az irodában).
Egy hatalom van, amely sikerrel kezelte ezt a dolgot, dehát tudjuk hogy az egy diktatúra tulajdonképpen. Aki véteni akart a karantén szabályokkal szemben b.szták pofán. Aztán rend lett, na meg a járvány is kezd lecsengeni.
Gondolom te valami ilyet álmodsz, figyu, még megkaphatod. Ja, akkor meg Zorbán diktátoroznál. (Már ha tudnál beszélni).
Maradjunk abban, hogy követitek az eddigi rutinotokat, ha fekete valami azért nem jó, ha fehér azért nem, ha meg szürke, akkor "ezek nem csinálnak semmit".
Hmmm... Végülis vicces, engem legalábbis szórakoztat.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2020.03.16. 18:25:29

@croc: A poén az, hogy az az iskolák nagy ötlete, hogy a Google Tantermet meg a YouTube-ot használják, azt meg, hogy hogyan, azt egyéni lelemény alapján találgatják ki.
Vagyis olyan, kész eszközöket használnak, amit multik fejlesztettek ki, ingyen lehet használni. Ehhez képest érdekes, hogy erre évekig álomtitkár vagy mi volt, aki láthatóan semmit nem csinált.
Tegyük hozzá, hogy szerencsére. Mert az jobban el tudom hinni, hogy ezek kipróbált, nagy terhelésre tervezett cuccok, míg az esetleges Nemzeti Virtuális Kóter úgy működne, mint az összes mutyisztáni csodaprojekt.

2020.03.16. 18:37:04

@Bolog:

"Szerintem az iskola feladatai közé tartozik az önálló ismeretszerzésre való felkészítés és a tudás megszerzése iránti motiválás."

Felsejlik előttem, ahogy a diákok egymást ütik a könyvtárban, hogy ki tudja előbb kibogarászni, hogy mit jelent az Extinkciós koefficiens. :)))
Látod ez a baj veletek. Pragmatizmus helyett ideológiák.
Az én időmben, még egy kicsit poroszos rendszer uralkodott az iskolában. Nem volt órán kajálás, tanárnak visszap.fázás, mert jött a saller, hogy a fogad repült ki. Képzeld, engem mégis megragadott egy két dolog. Csillagászat, kémia, irodalom földrajz. Faltam ezeket a könyveket, mert érdekelt a téma csak úgy. Nem azért mert olyan tanárunk volt, főleg nem azért mert olyan izgalmas volt a tananyag , hanem csak. Mert érdekelt, hogyan működnek a dolgok. Voltak olyan osztálytársaim, akiket ezek a témák egyáltalán nem érdekelték. Ha kinyaltad a seggét, akkor se. Pont.
A Sanghai módszer az tulajdonképpen a poroszos iskolarendszer felélesztése. Nyilván nem tökéletes, de ahogy a poroszos iskolarendszerből is kivált egy két nagy koponya, úgy a Sanghai rendszer is kitermel egy két tehetséget szerintem. Arra mindenképpen jó, hogy az alapokat rögzítse a tanulók fejében. Építkezni pedig csak masszív alapokra érdemes.

Burgermeister 2020.03.16. 19:16:04

faszer kell szapulni...majd beindul oszt jo lesz
mindenben a rosszat lássátok
bepositive

Európai téridő 2020.03.16. 19:42:06

Kekec kukac internáci balfax hülyelvtárs Baromfiú vagy, Bolog.

Matyika Ápolója 2020.03.16. 20:15:29

""Javasoljuk az iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással...", még véletlenül sem azzal, hogy felkeltjük az érdeklődésüket."

Sőt szerintem még jobb lenne, ha leszállna egy angyal, és beletöltené a tudást a gyerekek fejébe. Most mivel az én ötletem jobb, ezért én nyertem, nem?

Matyika Ápolója 2020.03.16. 20:19:12

@BrianZ: "Az normális, hogy az igazgató szombaton küld kor emailben valamit a nejemnek?"

Nemtom feltűnt-e, hogy egy akkora világjárvány van, amilyen 100 évente van. Talán belefér az, hogy a nejed szombaton kap egy e-mailt. Ekkora áldozatot tudsz vállalni, vagy túl nagy kérés?

Matyika Ápolója 2020.03.16. 20:22:01

@Burgermeister: ez az. Akkora balhé van itt, amilyen 30 éve, de tán inkább 60 éve nem volt, ezek meg azon baszakodnak, hogy jaj de miért szombaton küldik ki az emailt meg jaj akadozik az oktatás.

Matyika Ápolója 2020.03.16. 20:26:09

@Gábor Révész: Magyarázkodhatsz, aki fideszdroidozik, propagandázik meg csútizik, az nem valós vitát akar, csak terjeszteni a meggyőződését. Azt is lehet, csak akkor ne hazudozz, hogy "jaj félreértesz, nem ez a lényeg". Ha én úgy érvelnék, hogy minden mondat után hozzátenném, hogy "bazdmeganyád geci", akkor nyilván én se várhatnám el, hogy ezt hagyd figyelmen kívül, és a lényegi mondanivalómra koncentrálj.

Pipas 2020.03.16. 20:44:37

@Matyika Ápolója: "Nemtom feltűnt-e, hogy egy akkora világjárvány van, amilyen 100 évente van."

Egyetértek veled.

Viszont ha tényleg te vagy a Matyika ápolója, akkor jelezném, hogy igen elégedetlen vagyok a munkáddal. Már régen gyámság alá kellett volna helyeztetned és letiltani az internetről, mert az nagyon felzaklatja. Ideje lenne leszedálni utána pedig megkezdeni a kényszergyógykezelését, nem gondolod? :D

major.os 2020.03.16. 21:29:05

@illaim: ugattál, mi szükség még rá. Aki más véleményt lecsürhéz, az ... hát van a történelemből mit választani. Sajnos.

major.os 2020.03.16. 21:32:44

@BrianZ: bazd meg te. Ott vagy közel.
Péntek délelőtt még az iskolában arról beszéltünk, hogy nincs még értelme bezárni. Talán egy hét múlva... Péntek esti bejelentés nem a legjobb, de lehetett volna rosszabb is. Sokkal. A környező országok is egymást lesik. Van, ahol egészen felelőtlen kivárások történtek, másutt túlpánikolták. Evvan.

major.os 2020.03.16. 21:38:14

@Bolog: digitális osztályba jár gyerekünk. Egész délelőtt laptop. Utána itthon két-három órát megint. Nonszensz. Eddig semmi értelmét nem láttam. Ki a franc gondolta, hogy ez lesz. Mostmár csak ennek van értelme. A rendszer már működik, ki is fogják terjeszteni.
Lényeg: Óriási összefogás, előadóművészek, kiadók, felületek, tárhelyek, stb. nyitnak, ajánlanak, adakoznak. Tanárok veselkednek neki a feladatnak. És ez a lényeg. De tudom, hogy frusztrált embereknek ez nem gyógyír. Lelkük rajta!

midnight coder 2020.03.16. 22:02:41

@Bolog: 1. Szerintem Orbánék is kapkodnak fűhöz-fához, ahogy mindenki más.
2. Normál körülmények között egy ilyen bevezetésére hetek kellenek. Persze el lehetett volna ezt kezdeni hónapokkal ezelőtt is, kérdés hogy az ezzel kapcsolatos pánik milyen hatással lett volna a gazdaságra.
3. Az egészségügyben és az oktatásban eddig is minden "valahogy" volt megoldva az elmúlt 30 évben. Csak most a járvány kicsit fókuszba helyezi ezt.
4. Amire én gondoltam az inkább az, hogy azok a családok akik hátrányos helyzetben vannak, nem véletlenül vannak ott. Ha nem érték a tanulás, a munka, a szorgalom, akkor a gyereket sem fogják Pl. számonkérni hogy megcsináltad-e a leckét. Nem annyira fontos nekik, hogy a gyerekük tanuljon, annyira semmiképp nem az, hogy kannásbor helyett laptopba fektessék a pénzüket.
5. Lassan már az is eredmény lesz, ha bármilyen pedagógus lesz az iskolákban. Pláne, ha ez a vírus megtizedeli az 60 feletti korosztályt. Hasonló gond lehet amúgy az orvosoknál is, ezek nagy része is idős.
7-8. Egy általános iskolástól még nem is nagyon várnék ilyet. Középiskolában már simán lehet ez elvárás, de csak azon a területen, ami tényleg érdekel. Emlékszem, Pl. én akkortájt a szinte nulla információ mellett is egész ügyes programozóvá képeztem magam, de Pl. egy történelemmel kapcsolatos dolognak már nem néztem volna utána, már az is is teljesítmény volt, ha a könyvet átolvastam. Ma előfordul hogy utánanézek egy-két dolognak mert épp érdekel. De középiskolás fejjel ha minden érdekel, az azt jelenti hogy igazából semmi sem. Max. úgy lehetsz mindenből motivált, ha csak egy dolog motivál: a bizonyítvány.

Gábor Révész 2020.03.17. 05:59:31

@Matyika Ápolója: Bizonyára feltűnt, hogy módosítottam a bejegyzésemen. Ja, nem, mert csak fikázni akartál...

Bolog 2020.03.17. 08:07:35

@inteligens elenzéki:
Szerintem az nagyon is pragmatikus hozzáállás, hogy a motiváció felkeltése fontos, amelynek egyik módja valóban lehet a külső (extrinzik) motiváció (pl. jutalmazás, félelem a számonkéréstől, fizetés stb.), de ez elsősorban mennyiségi feladatoknál lehet hasznos. Mert a külső jutalom hatására csökken az én-kompetencia, illetve megjelenik a jutalom elnyerésére szolgáló legkedvezőbb stratégia (haszon maximalizálása).
www.katped.hu/sajtofigyelo-pedagogia-pszichologia/a-jutalmazas-es-a-motivacio
www.magyarpedagogia.hu/document/Nemeth_MP984.pdf

Amennyiben egy prosperálóbb gazdaságot szeretnénk (amely elég pragmatikus cél) szerintem mindenképpen érdemes a belső motivációt is felkelteni és fenntartani.
Mindkét motivációnak van helye mind a mindennapokban, mind az oktatásban.
Ami szerintem most is megmutatja az oktatás helyzetét, hogy ajánlásként egyetlen lehetőséget jeleznek, amely a mennyiségi munkát segítheti.

Sajnos objektív adatok hiányában csak a saját tapasztalataimra támaszkodhatok, amelyek azt jelzik, hogy az iskolák többségében most is poroszos rendszerű oktatás folyik.

Ezek szerint nálad is a belső motiváció munkálkodott, amelynek felkeltésében és fenntartásában sok mindenki részt vehetett (szülő, kortárs csoport, média, pedagógusok).

Állításom annyi volt, hogy jellemző probléma (nem csak a jelen helyzetben), hogy nem a széleskörű lehetőségek tudatos alkalmazása történik, hanem csak jellemzően ugyanaz marad.

Ez a fajta motiváció nem minden esetben alkalmas arra, hogy rögzítse az alapokat, tehát nem működik.
Valóban kitermelődtek nagy koponyák, de abban is biztos vagyok, hogy ők nem a külső, folyamatos számonkérés hatására érdeklődtek és értek el eredményeket.

Bolog 2020.03.17. 08:10:47

@Európai téridő: Segítség, ha a személyemre vonatkozó megjegyzések helyett érvekkel alátámasztott kijelentéseket fogalmazol meg, így tudok rá érdemben reagálni.
Vagy amennyiben a személyeskedést választod, akkor definiáld az általad használt jelzőket, mert nem biztos, hogy számomra is ugyanazt jelenti, mint számodra, így lehetőségem van erre is reagálni.

Bolog 2020.03.17. 08:15:44

@Matyika Ápolója:
Nem hangzott el, hogy az én ötletem jobb, amely nem is ötlet volt.
Mivel a blogbejegyzés arra vállalkozott, hogy a jelenlegi helyzetben látható működést párhuzamba állítsa az egyébként is meglévő rendszerszintű megoldandó feladatokkal, így szerintem ez a pont megállja a helyét.
Mert a jellemző hozzáállás, hogy folyamatos számonkéréssel lehet motiválni, amely valóban lehet egy eszköz, de nem az egyetlen.

Európai téridő 2020.03.17. 08:49:01

@Bolog: Brühögj csak grafomán Bolog, attól még blablahalmaz, rizsacunami az eddigi teljesítményed.

Bolog 2020.03.17. 09:04:34

@Európai téridő: Cél, hogy valamilyen formában párbeszéd induljon, ahol meghallgatásra és megvitatásra kerülnek a különböző álláspontok. Amennyiben nem fejted ki az álláspontod, úgy ez teljesen lehetetlenné válik és marad minden a személyeskedés területén.

vackor1 2020.03.17. 09:17:56

OFF : ( bár jó néhány barátom - köztük pedagógusok ÉS különböző korú iskolás gyerekek szülei is - révén , akár el is mondhatnám milyen szerintük a helyzet , de azok a kedves izék , akik miatt a következőket írom ezt nem szeretnék hallani , én pedig megkímélem érzékeny és szeretetreméltó lelkecskéjüket - amúgy meg nekik aztán teljesen felesleges is lenne :)) - ) :

Vesszek meg ha értem , hogy miért mindig ugyanazok az ismert nickek az első hozzászólok majd' minden blogon és természetesen itt is védik a védhetetlent azonnal. Vissza lehet nézni , még pénteken napközben is hörögtek az iskolabezárások ellen - akkor az volt a remek, nagyszerű sőt, világbajnok döntés, csak ugye este jött a pár órával azelőtti megfontolt, jó és tökéletes intézkedés 180 fokos fordulata ,akkor kis időre el is tűnt szinte az összes - , most meg már a tudvalevően megoldhatatlan - legalábbis JÓ és HATÉKONY - digitális oktatást - engedtessék meg egyet kaccantanom :) - védik ezerrel.... HIHHHHH ET ET LEN lények ezek....

Európai téridő 2020.03.17. 10:03:06

@Bolog: Nem mindegy, hogy valódi előre vivő-e a párbeszéd, vagy csak lebunkózó kekeckedés, mint amilyet a balmédia és sajnos Te is elkövetsz.

degreen 2020.03.17. 10:28:28

@BrianZ: Látszik sosem voltál vezető. Kapták tájékoztatást? Kaptál. Egy vezető sosem mondja, hogy talán holnapután esetleg az lesz, hogy. A helyzet folyamatosan változik, ehhez igazodni kell, és döntést hozni. Nézd meg pl. a franciákat, velünk egyidőben zárták le a határukat, miközben náluk jóval több fertőzött és halott van.

Bolog 2020.03.17. 10:32:56

@Európai téridő: A szándékom a valódi, előrevivő párbeszéd volt, a visszajelzésed alapján ezt nem sikerült megugranom, de ha jelzed, hogy miben kellene változtatni, akkor szívesen meghallgatom és amit el tudok fogadni azt be is építem.
Ahogy visszaolvasom a kommunikációnkat, nem találom meg, hol bunkóztalak le, így nem tudom ezt a megállapítást mire alapozod.
Nem tudom, hogy mire gondolsz, hogy mit követek el, amelyet a baloldali média is elkövet.

Gábor Révész 2020.03.17. 10:44:40

@Bolog: Szerintem az ilyen "európai téridő" fajtájú hozzászólókat nyugodtan ignoráld, a véleményük nem mérvadó, csak a fideszpropaganda papagájkommandójának kiadott központi utasítások szerinti lózungok visszaböfögésére képesek, azt csodálom, hogy lélegzetet tudnak venni agy nélkül...

Bolog 2020.03.17. 10:55:53

@midnight coder:
1. Egyetértek. A kapkodás ebben az esetben teljesen érthető is, hiszen ilyennel még senki nem találkozott, de ez azt is jelenti, hogy lehetett volna ezt is kommunikálni. Pl.: nem tudjuk mi vár ránk, fel kell készülni erre is, arra is, folyamatosan értékeljük a helyzetet és döntést hozunk.
2. Egyetértek. A gazdaságra mindenképpen hatással van, de talán előnyös lett volna, ha azt mondják, van 1 átmeneti hét, amíg mindenki felkészül stb.
3. Egyetértek. A bejegyzés pont erről szól, hogy most jobban megvilágításra kerülnek a rendszer javítandó pontjai.
4. A hátrányos helyzetű családok valóban sok dolog miatt vannak nehéz helyzetben (pl. távol élnek a munkahelyektől, előítéletek fogalmazódnak meg velük szemben, aluliskolázottak stb.). A munka náluk is fontos, de például nagyon nehéz lehet segíteni egy alulsikolázott szülőnek a gyerekének az iskolai tanulásban, emellett a tanuláshoz szükséges tényezők is hiányoznak sok esetben.
Ehhez ajánlom: A szegénység átörökítésének közvetlen és rejtett csatornái / Kertesi Gábor, Kézdi Gábor/ In.: Társadalmi egyenlőtlenségek, a nem hagyományos családmodell, a szülői viselkedés és a gyermekek fejlődésének összefüggései : [tanulmányok a társadalmi egyenlőtlenségeknek a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatásairól] / [alkotószerk. Sallai Éva]. – Budapest, 2008
(2008), p. 135-142.
Azt nem tudjuk, mibe fektetik a pénzüket, de ezek a családok 4 fő esetén legfeljebb kb. 162.000 Ft bevétellel rendelkeznek, amelyből nehéz ezt megoldani. (Ez a maximum összeg, ennél jellemzően kevesebb pénzből kell megélniük).
5. Egyetértek abban, hogy van szakos pedagógushiány az oktatásban.
7-8. Itt inkább a pedagógiai módszertan és attitűd, ami megjelenik, így a modern pedagógiai tudás kevéssé jelenik meg (pl. konstruktivista pedagógia).
süti beállítások módosítása