A bejegyzést vitaindítónak szánom, mert nagyon kíváncsi vagyok a különböző álláspontokra. Emellett érdemes figyelembe venni, hogy ez egy váratlanul előállt helyzet, ezért nem lehet minden tökéletes.
Péntek este a miniszterelnök úr bejelentette, hogy hétfőtől az iskolák átállnak "tantermen kívüli, digitális munkarendre". Amelyet a miniszterelnök úr úgy fordított le, hogy a tanulók nem mehetnek be az iskolába, a pedagógusok csak akkor, ha nincsenek megfelelő eszközeik. A tanárok munkájára nézve az hangzik el, hogy "folytatniuk kell a tanítást, de digitális eszközökkel".
Nézzünk meg néhány pontot, amelyek kíméletlenül rávilágítanak arra, hogyan is működik ma a köznevelés.
1. A bejelentés (akárcsak a NAT esetében) péntek este egy facebook videóban történik és a hivatalos koronavírus oldalon. Tehát munkaidő után, így extrém esetben az sem lenne meglepő, ha a pedagógusok csak hétfőn értesülnének róla.
2. Az érintetteknek 2 munkaszüneti napja van valamilyen formában felkészülni hétfőre (Tehát az érintettek felkészülése nélkül hoznak döntést).
3. Kiderül, hogy a kormány nem tudja betartani ígéreteit (vagy rosszul tervezte, vagy rossz volt a célkitűzés, vagy a megvalósítás nem volt rendben, de mindenképpen hibás menedzselésre utal), hiszen "egyébként is tervezte a digitális oktatás infrastruktúrájának kiépítését...", de ezt nem fejezték be 10 év alatt. (2016-tól elmaradt Digitális Oktatási Stratégia)
4. Megtartja esélykiegyenlítésre alkalmatlan szerepét az iskola. Nem veszi figyelembe megfelelően az eltérő hozzáféréseket, így jellemzően a hátrányos helyzetű gyerekek nem fognak hozzáférni a digitális tananyagokhoz, eszközökhöz, míg az egyébként is jobb háttérrel rendelkező tanulóknak ez további innovációs előnyökkel járhat. Azt is mellé téve, hogy a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező családokban hatékonyabban tudják segíteni a tanulást is a szülők.
5. Az iskola digitális eszközeit lehet igénybe venni: az iskolák nem tudom hány %-ban nincsenek vagy megfelelő minőségű (lassú és alkalmatlan), vagy megfelelő mennyiségű (értsd kevés) eszközök.
6. Mivel az iskolákban sem egyenlően oszlanak meg a pedagógusok (nincs pedagógushiány), így lesznek iskolák, ahol az egyébként is komoly plusz felkészülést igénylő helyzetben még a helyettesítések miatt további plusz terheket kell vállalniuk (elképzelhetjük, mennyire lesznek túlterhelve).
7. Módszertani megújulás hiánya. Valahogy a középpontba az került, hogyan juttassuk el a "tananyagot" a gyerekekhez és nem az, hogyan szerezhetik meg maguktól azt a tanulók.
8. Az Oktatási Hivatal szerint úgy kell motiválni a gyerekeket, hogy beszámoltatják őket: "Javasoljuk az iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással...", még véletlenül sem azzal, hogy felkeltjük az érdeklődésüket.
https://www.oktatas.hu/kozneveles/ajanlas_tantermen_kivuli_digitalis_munkarendhez/
9. A pedagógustársadalmat "rángatják" a döntéshozók, hiszen egyik pillanatban még azt kommunikálták feléjük, hogy nem kapnak fizetést az iskolák bezárása alatt, majd egy olyan helyzetben kell helytállniuk, amelyhez nem rendelkeznek megfelelő tudással, tapasztalattal, eszközzel.
Kitartást kívánok mindenkinek!